Mikroregion Pojizeří

Procházka Čertovou roklí u Dřevčic - Dubá

Skály v rokli, autor: M. Myšková, Z. Martínková

Máchův kraj

Krásná procházka Čertovou roklí okolo Chudého hrádku a dalších přírodních zajímavostí.

Čertovou roklí

Na přibližně 6 km dlouhou vycházku se vydáme z centra Dřevčic. Než vyrazíme, prohlédneme si na návsi naproti hostinci kamenný podstavec s reliéfem shození sv. Jana Nepomuckého z mostu z roku 1767. Odtud sejdeme po zelené turistické značce na dolní část návsi k bývalé požární nádrži. Napravo si můžeme všimnout mohutného památného platanu javorolistého, vlevo ve štítu domu vidíme reliéf Nejsvětější Trojice. Pokračujeme v trase zelené značky, posléze mineme malou nádrž na vodu a dojdeme k domům Poustky, kde pak zamíříme po pěšině dolů do rokliny.

Lesy České republiky před časem cestu roklí upravily pomocí dřevěných lávek a chodníčků, bohužel následný polom vše zničil a rokle byla několik let téměř neprůchodná. Nyní již pěšinou celkem pohodlně projdeme. Po několika desítkách metrů si všimneme vlevo zarostlé Čertovy studánky s reliéfem Ukřižování nad klenutým vstupem. Dřívější vysoký les zmizel a díky tomu můžeme obdivovat rozeklané pískovcové skály, tvořící hradbu po pravé straně.

Pokračujeme romantickým údolím podél potoka až k rozcestí u další studánky. Cesta vlevo vede vzhůru z rokle, značená pěšina vedla vpravo za studánkou, nyní je zarostlá, dáme se proto rovně. Pěšina nás dovede téměř až k tak zvanému Dolskému mlýnu. Po pravé straně se rozkládal již od středověku rybník, samotný mlýn býval dřevěný a byl zničen za bouře v roce 1903, kdy se hráz rybníka protrhla a voda mlýn smetla.

Pěšina nás provede vpravo přes potok pod stráň, v níž je sklípek a nahoru vede strmá stezka k zřícenině Chudého hrádku. My pokračujeme doleva podél stráně, pěšina posléze prochází opět údolím na druhou stranu. Jdeme dále až k místu, kde značená trasa odbočuje ostře doprava přes potok ke staré vodárně. My ale půjdeme doleva cestou vzhůru. Můžeme zde obdivovat skalní věže, které se nad cestou tyčí. Vystoupáme až na kraj lesa, projdeme vrátky a pokračujeme polní cestou s výhledem na domy osady Sušice.

Cesta ústí na úzkou silničku. Vlevo si všimneme obnoveného křížku na kamenném podstavci. Na silničce se dáme doleva, o něco dále můžeme obdivovat pěkný výhled na Vlhošť. Silnička je lemovaná alejí většinou ovocných stromů a ořešáků, mineme další křížek a malou vodárnu. Na dohled křižovatky se silnicí od Holan odbočíme doleva cestou směrem k lesu. V místech, kde v lese cesta zahýbá, odbočíme doprava a vystoupáme na kraj lesa. Polní cesta nás dovede do Dřevčic, kde pak dále doprava dojdeme zpět k návsi.

Odkaz na mapu

Příloha

Fotogalerie

kříž s reliéfem sv.Jana Nepomůckého, autor: M.Myšková, Z. Martínková

kříž s reliéfem sv.Jana Nepomůckého

na návsi v Dřevčicích

Dům s reliéfem nejsvětější trojice, autor: M. Myšková, Z. Martínková

Dům s reliéfem nejsvětější trojice